Sisäinen maailma kuvaa hyvin sitä henkistä tilaa jossa introvertti elää, tämä maailma itsessään sulkee ulkopuolelleen häiriöt ja intrvovertti lusikahtaa sinne turhankin herkästi. Tälläkin hetkellä kun kirjoitan tätä olen omassa sisäisessä maailmassasi ja vain osin läsnä. Introversio on mielenkiintoinen ja siinä olisi tutkittavaa paljon, eikä siihen edes riitä yksi elämä.
Esimerkiksi tiedän ja olen aina tiennty olevani "erikoinen" tämä näkyy lapsena jo, jos aikuinen malttaa katsoa. Esimerkiksi lapsi on mielellään yksin, monesti ekstrovertti vanhempi huolestuu tästä ja vie täysin terveen nappulan lääkäriin. Todellisuudessa Barbie kävelee juurikin jossakin maisemassa eikä lasten huoneessa sillä introvertin meilikuvitus avaa ovia selaisiin paikkoihin joihin ei ekstrovertilla ole pääsyä. Vaikka molemmat ovat ihmisiä ovat ekstrovertti ja introvertti silti kun kaksi eri ihmislajia jotka ovat vain etäisesti sukua toiseilleen. Ainut todellinen ero tulee varmasti siitä, ettei intrvovertti lapsi tai aikuinen käsrsi omasta tilastaan. Ekstrovertti taas kärsii hilajaisuuden lisäksi myös puhumattomuudetsa, omasta yksinäisyydestään ja introvertin hiljaisuudesta.
Koska introvertti ajattelee koko ajan ja tekee sen yksin ja koska ekstrovertti ajattelee vain porukassa ja hetkittäin, ovat maailmat ja elämänarvot valovuosien päässä toisistaan. Ekstrovertti ja introvertti pystyvät toki ystävyys suhteeseen, mutta se vaatii ehdotonta rajojen kunnioittamista ja monesti ekstrovertti ei näitä rajoja ole kykenevä vaalimaan. Introvertti voi käydä sisäisessä maailmassaan kääntymässä ja takaisin tullessaa onkin kulunut kymmenen vuotta haaveilen, tämä on se osa introverttiutta mikä minua joskus häiritsee. Siitä huolimatta ajattelen mielumin yksin kun porukassa sillä rähän päivään meneessä porukka ei ole koskaa vielä ollut älykykäs ja tästä on hyvä sananlaskukin olemassa. Ei siis tarviste ihmetellä esimerkiksi sitä miksi poltiittiset päätökset tuntuvat tyhmiltä? Ne tuntuvat tyhmiltä sen vuoksi ettei kukaan täysjärkinen tekisi sellaisia päätösksiä yksin tai kaksin, todellienen typeryys vaatii aina porukan, puolueen tai jengin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti