Telkakrilla ei ole koskaan ollut kun yksi tarkoitus. Koko television syntty ja sen idea on ollut tiedon levittämienen, kenen tiedon niin se on eri asia.. jokaisen halukkaan. Aika selvää oli että televisio kaiksita medioista oli vakuuttavin hypnoottisuutensa vuoksi, eikä mainostelevisionkaan syntymä ole kaksinen ihme. Introvertin katsoessa mainosta, kanava kääntyy aika äkkiä toiseen joko mainoksen olessa liian pateettinen tai pitkä, koska ahenus on nylyään muotia on mainoksia lisätty ja niiden aikaa pidennetty niin että monesti unohdan mitä olin katsomassa ja ohjelma itsesään saattaa mennä sivu suun sen vuoksi että ole vaihtanut kanavaa kesken mainoksien.
Tässä kohtaa introvertin osa on huonompi kun ekstrovertin joka pystyy katsomaan myös mainokset liikkumatta paikaltaan. Mainoksissa ihmisille luodaan keinotekoisia tarpeita jotka sitten joko suorasti tai epäsuorasti vaikuttavat valintaasi päivittäistavarakaupassa. Tein kerran viikon testin niin että ostin maidon aina erikseen ja minulla oli virallienen maidonostopäivä. Maito itsessään on toki myrkkyä mutta #Yolo. Juon maitoa kuitekenin sillä kuka täällä haluaa ikuisesti olla? Kuten kaikki tietävä ja mikä on yleisesti myönetty on kaupat suunniteltu siten, että maidot ovat perimmäisessä nurkassa ja maidon ostaja tulee keirtäneeksi koko kaupan ennen kun hän pääsee maito hyllylle, sekä sitten vielä puolet kun hän suunnistaa kasoille. Tehtävänä olisi siis tietoisesti ostaa vain maitoa seitsämänä kertana.. Pääsin neljänteen kertaa kun korissani oli jos mitä ylimääräistä kuraa, kuten suihkusaippuaa eurolla, sekä euron sukat ja viisi suklaata kahdellaa eurolla, sekä uusin mainostettu jäätelökeksi.
Edelämainitussa testissä tulee esiin mainoksen voima,niin kauppiaan kun televisionkin. Ennen kaikkea sinun pitää kysyä miten päädyit siihen kauppaan jossa olet? Suuntasitko sinne tottumuksesta vai lapsen opitusta tavasta? Houkuttleiko sinut kauppaan alennus vai tulemisen helppous? Neonvalo kyltti? Yksikään näistä ei ollut vahinko eikä sinun eduksesi tehty, tässä yksi monista miinoista joita pitää osata välttää jos haluaa pitää taloutensa kasassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti