Introversio on oma maailmansa ja on jotenkin surullista, että Jungin sinäänsä hyvä tutkimus on romutettu tyhmyydellä kuten aina, ekstrovertit ovat päätyneet tulkitsemaan Jungia joten ei ole kovin yllätäävää että he eivät päässee puusta pitkään. Pisimälle asian käsittelyn on vienyt WHO jonka mielestä introversio on vammaisuuden muoto ja tavallaan se invalidisoi mutta se on myös vapautta ja riippumattomuutta. Pahimillaan sen tarjoama invaliditeetti on kykenemättömyyttä tekemiseen ja siitä huolimatat en vaihtaisi päivääkään pois. Introvertin henkinene omaisuus on rajaton eikä sitä voi koskaa selittää kun toiselle introvertille. Ekstrovertti ei ikinä tajuaisi ja kuten hänen tarpeensa on olla havaittu ja haluttu on introvertin tarve saada olla rauhassa. Olen muutaman introvertin kanssa käynyt keskusteluja jotka ovat kestäneet mallin neljättä tuntia mutta jossa on käytetty alle 20 sanaa. Introveriso voidaan kokea vamaisuutena kuten ekstrovertit sen haluvat nähdä, tai sitten vain luonteen piirteenä kuten Jung sen ilmaisis, itse kuitenkin sanoisin että se on lahja.
Miten se ilmenee nyky-ajassa parhaiten, on talous. Aika harvalla introvertilla on talous kuralla, sillä heillä ei ole lähellään ihmisiä jolle heidän tarvisisi tavaralla ja lainalla päteä. Tämä on ikävää mainostajien ja pankkien kannalta, mutta mukavaa ihmisen itsensä kannalta.
Introvertiti raivostuttavat ajatuksiltaa ekstroverttejan, eikä introvertille ole kovin vieras ajatus luoton tai lainan tarpeettomuudesta elämässä kokonaisuudessaan. Esimerkiksi suurin harmistus kunnon ekstrovertille on introvertin haluttomuus laina rahalla sähläämiseen. Usein tämä särmää ajan mittaan ihmissuhteen pilalle, sillä toinen ei voi ymmärtää toisen halua olla kuluttamatta kuten itse ja käyttäytymällä kuten itse. Vaikka introvertti kykeneekin vuorovaikutukseen, polttaa tämänkaltainen vuorovaikutus silti aina akkuja joten introvertti mielellään luopuu tämän kaltaisesta tilanteesta ja ystävästä. Koska halu miellyttää muita puuttuu,puuttu ymmärrys myös lukuisiin radio ja tv mainoksiin, niin auto kun vaatetus asiatkin menevät introvertin kohdalla hukkaan liki 93%, sillä siinä missä ekstrovertti näkee kiiltävän ja kauniin introvertti ajattelee jo jotain ihan muuta.
Sisäinen maailma on introvertilla niin valtava, että sinen voi hyvin kadota yhdeksi ihmiselämäksi. Sitä on tätä materiaalista maailmaa elämän ekstrovertin mahdoton käsittää, kysymys on yhtä paljon luonteesta kun halusta olla käsittämättä. toisen ihmisen sisintä. Ekstrovertti monesti pitää meteliä yllä metelin vuoksi ja monessa paikassa esimerkiksi metsässä kuuluu tasainen pajatus, tämä ei johdu siitä etteikö ekstrovertti kestäsi metsää vaan siitä, ettei tämä kestä hilajsiuutta. Mitä ekstrovertimpi ihminen on, sen enemmän hänen pitää pöpistä ääneen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti