tiistai 23. elokuuta 2016

Bonus kortit

Luopumienne S ja Plussa-Kortista on ollut yksi vapauttavimmista kokemuksistani ikinä.
Teko on toki marginaalienen kauppa ja teolilsuusministeriössä rehottava korruption takia. Suoemssahan ei enää ole kun S,K ja L, eli se siitä kilpailusta ja valinanavapudesta. Kassa jaksaa aina känistä kortista ja kaikki hinant eivät koske sinua, mutta en vaihtaisi tätä vapautta pois ikinä. Kukaan ei enää seuraa sinua, miksi sinua ei saa seurata? Ihan jos tykkäät niin saa seurata ei se ollut se ratkaiseva syy plussa ja s-etukorttein idea nojaa ihmisen ahneudelle, tällä tavoin boonuksia kalastava suomalainen saadaan keskitetysti ostamaan vain yhdeltä toimitsijalta. Vaikka näennäisesti S ja K tappelevat keskenään on heidän välillään silti sen laadun solidarisuutta joka voi syntyä vain kun niistetään maanviljelijää tai tuottajaa.

Haastan sinut lukijan olemaan ilman etukortteja viikon ja katso miten se vaikuttaa
elämääsi? Ja vasinkin tune tasoihisi. Sen tiedämme molemmat ettei se vaikuta talouteesi sillä voitto minkä saat korttia käyttämällä esim sinkkulla on vuodesa noni 5-10 €. Äkkiseltään valtava summa tosin se johtuu tavastasi ajatella. Todellisuudessa ostit juuri 1200-2400€ kallista ruokaaja tienasit kokonaiset 5-10 € seteleinä mitkä toimii vaan yhdessä kaupassa. Toimit juuri kuten sinua älykäämpi sen mietti, etkä pysty lopettamaamn ahneuden vuoksi ,sillä haluat alenuksia. Tietenkin haluat onhan ruoka kallista  ja siksi maksat siitä että mainostaja hiuolii tietosi,et pelkästää anna kulutus tottumus tietojasi ilmaisekis vaan maksat siitä.

Pointtini oli lähinnä se että ostat 2390 eurolla ruokaa jotta saat 10€ edestä plussa seteleitä, ruuan rteaaliarvon ollessa 500 euroa, mikä sinua vaivaa? Lopettaminen on siksi myös vaikeaa että ihmisen mieli toimii ennalta määrästysti, tämä mielen toiminta taas on aina ohajnnut lajikehitystämme  ja siksi emme voi voittaa sitä. Sen lisäksi kortit antavat sinulle osan sinun identiteettiäsi, mitä tarvitset. Päivittäistavarakaupasta on pyritty tekemään exklusiivi kokemus ja sinä nielaisit sen koukuuineen päivineen. Missä sitten saa käydä? Siellä missä on milloinkin parhaat tarjoukset ja hinnat tietenkin  tällä tavoin osto etusi on selkeenä rahana satasia joskus jopa tonneja vuodessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti